Terve kaikille
Allekirjoittanut yrittää toisen kerran elämässään startata nettipokerin peluuta - kullan kiilto silmissä. Ensin hieman taustaa herosta:
1. Ensimmäinen kosketus nettipokeriin taisi olla Full tiltillä. Noista peleistä on jo aikaa varmasti yli vuosi - ehkä kaksikin. Oppirahojen makselua - tosin ei isosti. Alkutalletus taisi olla 50 €. Pelaaminen tuolloin taisi olla break-eveniä ja rolli taisi lopulta mennä siihen, kun kyllästyin tuohon paikallaan polkemiseen

Seuraava osoite oli vinkkien saattelemana everest poker - kohtalo siellä melkolaillla sama sillä poikkeuksella, että tuolla sain selvästi kasvatettua rollia, mutta pitkäaikainen mielenkiinto ei sitten kuitenkaan riittänyt hitaaseen etenemiseen. Molemmissa paikoissa tuli aikanaan tahkottua ilman minkäänlaisia rakeback diilejä.
2. Olen pyrkinyt opiskelemaan pokerin pelaamista edellämainittujen pelien aikana ja niiden jälkeen. Hyllystä löytyy Sklansky ja Pieni vihreä kirja. Koneelta löytyy Stove ja HEM. Eli jonkun asteisia valmiuksia pelaamiseen pitäisi olla. Opiskelussa on vain se ongelma, ettei oikein tiedä, että mitkä asiat kannattaisi päntätä vieraan kielen sanakokeiden tapaan selkäytimeen niin, että ne todella muistaa pelitilanteessa. Esimerkiksi sklanskyssähän on asiaa niin paljon, että itse en ainakaan yhdellä lukemisella kaikkea osaa. omaksua. Omasta mielestä tärkeimmät asiat, jotka tulisi hallita, olisivat seuraavat (ja nämä jutut pikkuhiljaa mielestäni olen alkanut hanskaamaan):
- Aloituskädet: pokerstove on auttanut ymmärtämään mitä milläkin kädellä voin odottaa ja ennenkaikkea mitä voin odottaa tiettyä vastajien lukumäärää vastaan ts. on parempi että vastassa on vain yksi kuin kolme vastustajaa
- Outtikerroin vs. pottikerroin: Tämä oli muistaakseni ensimmäisten pelikertojeni yksi ongelma. En aina uskaltanut lähteä mukaan kun vihu laittoi merkkejä pöytään vaikka luultavasti monesti pottikertoimet huomioiden olisi kannattanut. Edelleenkin joudun kuitenkin käyttämään outtikerrointaulukkoa apuna peleissä. Tässä saattaisi olla yksin opiskelun paikka - vinkkejä otetaan vastaan. Itsellä ajattelumalli menee tällähetkellä seuraavasti: Pöydällä on 4$. Vihu korottaa 1$. Joudun laittamaan pöytään 1$ saadakseni 5$ - pottikerroin 1:5. Jos outtikerrointaulukko näyttää esim. 1:4 kerrointa niin maksan vihun korotuksen. Menikö oikein tähän saakka? Tiedän 4 ja 2 säännön, joilla voin kertoa outtien lukumäärän. Niin hassulta kuin se tuntuu varmaan, mutta en silti oikein osaa tuota käyttää. Kertomalla päästään outtiprosentteihin. Sanotaan, että outtiprosentti on vaikka 20 %. Millä laskulla vertaan tätä pottikertoimeen? Jos pottikerroin on 1:5. Tätä kirjoittaessa katsoin videoclipin, joka käsitteli pottikertoimia ja outtikertoimia. Nyt uskon teoriassa hanskaavani asian. Esim. Floppi tulee pöytään. Minulla on 5 outtia. 5x4=20% eli 20% mahdollisuus parantaa kättä. Pöydällä on 1$. Vihu lyö 1$. Minun pitäisi lyödä 1$ pysyäkseni mukana. Pottikertoimeni on 33% (minun yksi dollari oli 1/3 osa lopullisesta potista). Eihän tämä niin vaikeaa olekaan. Tässä tapauksessa siis Fold.
Edellinen vielä toistamiseen:
Pottikerroin: 1:2 Outtikerroin: 8.4:1 (Tämä taulukosta)
Pottikerroin: 33 % Outtikerroin: 20 % (Molemmat päässä laskemalla)
Fold ratkaisuna. Muistisääntö itselle: Prosenteissa pottiprosentti pitää olla pienempi (kuin outtiprosentti), jotta kannatta maksaa.
Kertoimilla pottikerroin pitää olla suurempi, jotta kannattaa maksaa.
Kumpaa itse käytät? Nopeita päätöksiä tehdessä kuvittelisin prosenttien olevan toimivampi vaihtoehto. Vai onko joku kanssapelaajista opetellut outtitaulukon kertoimet ulkoa ja osaa pelitilanteessa hakea muistista, että 8 outtisen outtikerroin on flopilla 4,9:1 ?
Vielä hieman pelaamisen tavoitteista: joka kuukaudelle hieman extra rahaa. Thats it. Leipätyötä tästä ei ole tarkoitus tehdä. Jonkinlainen tavoite voisi olla (rakebackit mukaan lukien) 200$/kk.
Pelitahtina keskimäärin tavoitteena 1h/päivä. Lajina Fixed limit. Tasot luultavasti 0,5/1 ja 1/2.
Varsinainen pelaaminen alkaa kunhan saan rakeback diilillä varustetun pelitin käyttöön (luultavasti ensi viikon alussa).
Tänä viikonloppuna pelailin hieman vanhoilla talletuksilla ja perjantain ja lauantain lopputulos näyttää seuraavalta:
480 kättä - Uppia 55,84 big betsiä. Kuvankin voisin laittaa tuosta kunhan keksin miten se laitetaan tähän.
Ajatuksia/kommentteja otetaan vastaan